בלוג

הישיבה החילונית בירושלים

03/2017

פעילות: הישיבה החילונית בי-ם היא גוף תרבותי וחינוכי ייחודי העוסק בחיזוק הקשר בין צעירים מכל גוני החברה הישראלית, מכל הארץ, דתיים וחילוניים, ממגזרים שונים, למורשתם המשותפת ולירושלים.
הישיבה החילונית בירושלים היא מרכז חינוך המפעיל תוכנית לימודים עבור צעירים אחרי צבא מכל הארץ (20-30). במהלך השנה מתקיימים שני מחזורי פעילות בני ארבעה חודשים כל אחד ומשתתפים בהם כשלושים צעירות וצעירים.
את שנת הפעילות הנוכחית תסיים הישיבה עם כ 190 בוגרים שהוכשרו כמנהיגים צעירים בירושלים.
הישיבה פועלת בעין כרם, בתנאי פנימיה מסובסדים, ומעניקה, מעבר לעלות הבסיסית הנמוכה, אף סבסוד נוסף לתלמידים הזקוקים לו.
פעילות הישיבה נועדה לחזק את הקשר בין שכבות וזרמים שונים ומגוונים בחברה הישראלית למקורותיה, לירושלים, וביניהם לבין עצמם, בראיה פלורליסטית ותוך הדגשת המשותף והמחבר.
הישיבה באה, להשאיר בירושלים ולהוסיף לה, אוכלוסיה צעירה, חזקה, משכילה, תרבותית, תוססת, המכירה את עברה ואת עושרה התרבותי, אך גם מודעת לסביבתה ולתרבויות הנוספות המרכיבות את הפסיפס העשיר של ירושלים. בנוסף, ובד בבד, מטפחת הישיבה עשיה אמנותית, תרבותית וחברתית בעיר, ומכשירה צעירים למנהיגות ואחריות סביבתית וחברתית.
הלימוד בישיבה הוא על בסיס יומיומי מלא, במערכת אינטנסיבית ומגוונת. במסגרתו מתוודעים התלמידים לשורשי התרבות היהודית והישראלית, העתיקה, המסורתית והמודרנית. במסגרת הלימוד נחשפים התלמידים מחדש ומבחירה, כבוגרים, לתנ"ך, לתלמוד, לספרות ימי הביניים, לרמב"ם – כמו גם לאחד העם, לברנר, לשירת רחל ולמגילת העצמאות, ולצידם נחשפות בפניו התרבויות הנוספות במרחב חיינו – המוסלמית והנוצרית.
כגוף חברתי עוסקת הישיבה בעשיה מגוונת: החניכים מסיירים ומכירים את העיר המערבית והמזרחית כאחד, על שלל קהילותיה ועדותיה, ויוזמת ומקיימת מפגשים עם צעירים ממזרח ירושלים, צעירים חרדיים וחברי קהילות נוספות, ויוצרת מפגשים ודיאלוגים שבמסגרות אחרות ספק אם היו מתקיימים. במקביל עוסקים חניכי הישיבה ובוגריה בעשייה חברתית משמעותית, באמצעות שימור אתרי נוף והיסטוריה, שימור מסורות עדתיות ותרבותיות ועזרה לאוכלוסיות מוחלשות.
הישיבה היא גם מרכז תרבות ירושלמי ופועלת ברחבי העיר, ומפיקה, מדי שנה, בשיתוף פעולה עם מוסדות תרבות שונים, במקומות שונים – מבתי כנסת, ועד פאבים ובתי קפה, מועדוני מוסיקה ואולמות, מוזיאונים וארגונים ועמותות שונות. עשרות ארועי תרבות מגוונים, תוססים ומבוקשים, מאינטימיים ועד מרובי משתתפים, המחברים את החניכים לקהל צעיר, גדול ומגוון, ירושלמי ושאינו ירושלמי, יהודי ושאינו יהודי, דתי וחילוני, למפגש בין אנשים וטקסט, מוסיקה ואמנות לעיר, למורשתה ולמקומה היחודי בעם ישראל ובתרבות העולם.
ארועים אחרים ומיוחדים מתקיימים סביב לוח השנה העברי בסוכות, חנוכה, פורים, ושבועות. בולט אף ביניהם הוא 'פטישים בלילה'. ארוע גדול, מיוחד וסמלי בתכניו ובעצמתו שעורכת הישיבה מזה מספר שנים בערב יום העצמאות, בשיתוף פעולה עם מוזיאון מגדל דוד ובהשתתפות מובילי תרבות מכל הזרמים בחברה הישראלית, המשלב לימוד ודיון מעמיקים עם מוסיקה וארוע חברתי תוסס.
פעילות הדגל של הישיבה היא תכניתה החינוכית, הארבע חדשית,
ופעילותה לאורך השנה היא מגוון ארועי התרבות.
מטרת הישיבה היא להכשיר סוכני שינוי בתחום התרבות, המכירים את עברם ומטענם תרבותי, שיחברו בין התרבות היהודית על פניה המגוונות ולדורותיה – לחברה הצעירה בישראל, ייצרו קשרים חדשים בין העבר וההווה ובין אנשים שונים, ויחזקו את המרקם התרבותי של ירושלים. ואכן – כיום פועלת בירושלים קהילה עצמאית, איכותית ופעילה של בוגרים ובוגרות הישיבה, היוזמת ועוסקת בעשיה חברתית אמנותית ותרבותית מגוונת, עבור הקהל הירושלמי הצעיר מכל הסוגים, והפיכת ירושלים לעיר מזמינה, פתוחה ופלורליסטית המושכת אליה צעירים, שישפיעו ויעצימו גם הם, בתורם, את ייחודה של ירושלים,

טלפון:054-7524214

דואר אלקטרוני : jsy@bina.org.il

 

תגובות





רוברט ואיימי בוק
דוד וסרינה קושיצקי
אירה ואינגבורג רנרט
ג'יי וג'יני שוטנשטיין
רונן הררי
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
יצירת קשר
© 2024 פרס ירושלים לאחדות ישראל
.
Website by ELILEV.ME | Design by WINSITE