בלוג

בני ברית ישראל

03/2017

בני ברית מתמקד בעם ישראל ורווחתו. מטרתו לפעול לאחדות העם. הוא אינו פוליטי, מגזרי או אליטיסטי. 'בני ברית ישראל' בעיקרו חילוני ו-2 לשכות דתיים בירושלים. מכבד את ערכי עם ישרא ל. הסניף בארץ נוסד ב 1888. פועל בכל ימי העבודה הרשמיים. היום מפעיל כ 1500 חברים המאורגנים היטב וביעילות ב'לשכות' חברתיות הפרושֹות על פני הארץ ומאורגנות ב 7 אזורים מנהליים בהם 'מועצות אזוריות'. ערכי הארגון מתָפקדים עדיין ברעננות מאז נולדו.
המבנה הארגוני הגלובאלי פרוס על מדינות העולם כרשת ארגוני בני-ברית מדינתיים. ואלה פורסים מועצות אזוריות המרַכְּזוֹת את הלשכות שבתחומן הגיאוגרפי.
אתה יכול להבין כיאות את הארגון וכיצד הוא קבע את ערכיו, רק כשאתה מכיר את המקום והרקע האנושי בתקופה בה צמח.
ארה"ב ענקית כמו כל אירופה, יהודייה פזורים על שטחים עצומים. גם בכסף, בחוסר אמצעי תקשורת של היום וגם בתלאות נסיעה, הם היו רחוקים זה מזה וממרכז העניינים הפוליטי באירופה דאז. 54 שנים לפני הקונגרס הציוני הראשון. המניע להקמת הארגון היה הרצון העז להיחלץ ממעגל חוסר האונים של היהודים המפוזרים בין הגויים, מושפלים ונרמסים. שום סיוע חיצוני לא קיים ולא נראה שיהיה. ההבנה שהתגבשה הייתה, שהיהודים לא יוכלו למצוא כוח אלא רק בתוך עצמם.
בבני ברית, ערך האחדות נקבע כערך הראשון והמרכזי של הארגון. האחדות מאפשרת התארגנות, המאפשרת ליהודים לצבור לעצמם כוח חברתי בעל יכולת. עם אחדות מאורגנת היטב וקשר יעיל חובק עולם בין כל השבטים, הפלגים והדרגים בעם, יוכל עם ישראל להשתחרר מן הפאסיביות שאִפיינה אותו תקופה כה ארוכה, לעמוד על זכויותי ולהגיב באופן פעיל מול רודפיו האנטישמים.
ערך ה"אחדות" נקבע כערך מרכזי ועליון עם יסוּד הארגון.
ה 'אחווה' היא החברוּת בין האנשים. בלי אחווה אין אחדות אמיתית. האחווה אינה אלא אחדות ברמה האישית בינינו. ה'אחווה' היא הבסיס לאחדות, ולכן נקבעה כערך השני של בני ברית.
הערך השלישי, ה "עזרה לזולת", נתפס כעשייה התנדבותית מגוונת בשטח בתחומי העזרה לעם, למדינה, לקהילה ולנזקקיה. ה'עזרה לזולת' מוּנעת מתוך ביטוי אישי פנימי ולכן היא הביטוי של האחדות. העזרה לזולת רוּבָּה ככולה היא התנדבות הנעשית בשטח. הארגון רואה את עצמו כמי שמוביל את אנשיו לעשייה ביצועית במקום הנדרש. אחת מזרועותיו הביצועיות שהקים הארגון, היא הליגה למניעת השמצה. היא זו הפועלת מול האנטישמיות בהיקף עולמי.
זרועות הפעולה הן בהיקף עולמי. זרוע אחרת היא – "בתי הלל". היא באה למקורות ההתבוללות, בקמפוסים של אוניברסיטאות רבות בעולם ופועלת מול ההתבוללות המאיימת על הנוער היהודי הבוגר. היא מזמנת לסטודנטים יהודיים מועדונים בילוי וחוגים, כדי למשוך אותם לאחדות יהודית, בִּמקום שילכו למועדוני הגויים. זרוע אחרת היא הB.B.Y.O. המִתְאמֶצת לשמור על אחדות הנוער היהודי בתפוצות מול ההתבוללות של הנוער היהודי הצעיר. היא פועלת כתנועת נוער עם דגש על מחנות קיץ, אליהם מובאים הרבה מדריכים מישראל.
האם פעולותינו בישראל משפיעות בסביבתן? – בהחלט כן!. רק צריך עוד.
פוליטיקה היא זכותו של כל אחד. אך היא ההיפך מאחדות. לכן, כיוון שהיא פלגנית, לא מקובל לדבר פוליטיקה במפגשי בני ברית. התוצאה הטובה היא ארגון חברתי שתמצא בו חברים יחד זה עם זה, מכל גווני הקשת הפוליטית, המגדרית, העדתית, חילוניים ודתיים ובני גלויות שונות, קשישים וצעירים הלומדים להעריך זה את זה, חיים ביניהם באחווה אמתית ומרגישים שהם עם אחד.

בני ברית איננו מתמחה בתחום אחד ורשימת מעשיו הטובים על סוגיהם השונים היא ענקית. כיוון שהיריעה קצרה למגוון ענק כזה, כאן אנו יכולים רק להדגים. בחרנו להדגים קליטת עליה.: אנו נותנים מלגות לנזקקים. אימוץ משפחות עולים, קליטת עולים בלשכות. התנדבות ללימוד עזר פרטני לעולים לפי המלצת מורות האולפן. סיוע במציאת עבודה, התנדבות במתנס"ים או בשיתוף עם עיריות.. לדוגמא, מסעיף "התנדבות במתנ"סים" נדגים את מתנ"ס 'טבג'ה' לילדים ונוער ממוצא אתיופי ברמלה.
במקרה זה התנדבו 12 איש מאחת הלשכות, אחת לשבוע לשעתיים, סיוע בהכנת שיעורי בית ושיעורי עזר. במשך שנת לימוד. אך סיפור ביזור ההתנדבויות לתחומים שונים מניב התפתחות התנדבות אחרות נוספת: ראינו שהנוער מתגודד בחזית המתנ"ס ללא מעשה והחלטנו (א) להקים בעבורם חוג מחשבים. לצורך כך השגנו עוד 8 מחשבים נוספים על ה-4 שהיו. 2 חברים נתנו את ההדרכה. (ב) השגנו והבאנו אורגן חשמלי בגודל פסנתר, כדי לאפשר לפתוח שם חוג למוסיקה. (ג) במועדון הנוער הפעלנו את הטלביזיה שהיתה שם לאחר שהתקנו לה אנטנה על הגג. (ד) הבאנו עוד כסאות שהיו דרושים, ועוד.
לסיכום:
• אנו מתנדבים (נותנים מעצמנו ומזמננו) בעשיה למען האחדות. מאבקנו הוא "בשטח". אנו מגיעים למקומות "החזית" בגופנו.
• ארגון בני ברית ישראל אינו מתמחה בתחום אחד, ורשימת מעשיו הטובים על סוגיהם השונים היא ענקית.
• אנו מכבדים את השונות הקיימת ומאמינים, שרעיון האחדות משותף לכולם.
• כוחנו באחדותנו.
• אנו מתנדבים גם בקבוצות וגם בבודדים. " אנחנו מאמינים, שהיכולת להביא אחדות היא בכוחו של כל אחד ואחד מאתנו".
• אנו "תורמים לאחדותה של החברה הישראלית, מעוררים את יצר היוזמה לפעולות שכאלה בקרב אחרים, מתוך אמונה בחשיבות קבלת האחר ובכוחם של עם וחברה מאוחדים".
• אולי אנחנו היחידים בעולם שלשכה שלנו, נתנה רוח גבית לחבר בה, והצליחו לשחרר מציפורני הק.ג.ב. בבריה"מ פעיל עליה, שהפך לאסיר ציון, נמלט מבית הכלא, הפך גם לאסיר נמלט והיה במרדף כבר 6 חודשים, באמצעות סדרת פעולות בארץ וברמה הבינלאומית.

יעדי הארגון לעתיד :
נמשיך לעשות את מעשינו הטובים ונפעל להגדלת הארגון. רוב המצטרפים החדשים אלינו לא היו מתנדבים ואנו הופכים אותם בהדרגה למתנדבים. כך אנו גם מגבירים ההתנדבות.
כל הזמן נחפש מטרות חדשות לקידום האחדות בהתאם לסביבה ולאירועים ההיסטוריים המתפתחים.
נפעל להגביר עוד את תנועת המצטרפים אלינו, שלאחרונה התחזקה מאד
לשכת "ירושלים" היא הלשכה הראשונה שהוקמה בארץ. קיימת כבר 125 שנה. מאז הוקמה בידי חבורה מופלאה שכללה את אליעזר בן עברו בה רבנים גדולים, פרופסורים רבים וגדולי דעת אחרים וגדולי מעשה. תרומתה המצטברת של לשכת ירושלים, הן במעשים טובים והן התרבותית, לא תסולא בפז. אף גורם מקומי לא עשה לה יום הולדת או שלח לה ברכה

תגובות





רוברט ואיימי בוק
דוד וסרינה קושיצקי
אירה ואינגבורג רנרט
ג'יי וג'יני שוטנשטיין
רונן הררי
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
יצירת קשר
© 2024 פרס ירושלים לאחדות ישראל
.
Website by ELILEV.ME | Design by WINSITE