בלוג

הושע פרידמן בן-שלום

03/2017

פעילות :

כל הפרויקטים אותם הקים ובהם פועל הושע נוצרו מתוך קהילת החיים המשולבת למסורתיים, חילונים ודתיים אותה הקים עם חבריו, קהילה שמחנכת ויוצרת תנועת צעירים ארצית החורטת על דגלה את אחדות ישראל.
ב1992 מקים הושע עם חבריו את קיבוץ 'בית ישראל' בירושלים: קיבוץ עירוני משימתי משולב. חברי הקיבוץ, חילונים, מסורתיים ודתיים, חברו יחד לפני כ20 שנה במטרה להגשים מסר של יהדות חברתית חלוצית שמהווה חיבור בין ציבורים שונים וגישור על פערים חברתיים תוך עשייה משותפת. הקיבוץ שוכן במתחם הדיור הציבורי בגילה א' שבירושלים ופועל ביחד עם התושבים לשיפור החיים במקום. הכוח המניע הוא תפיסה עמוקה של ייעוד יהודי משותף לעם ישראל, תפיסה השואבת מתוך שורשי המורשת והזהות היהודית ומתורגמת למציאות הישראלית, בבחינת "גדול תלמוד המביא לידי מעשה".
לשם כך מקים הושע יחד עם חבריו מהקיבוץ את עמותת קבוצת רעות. העמותה פועלת בשני מישורים: האחד, יצירת גשר וחיבור בין ציבורים שונים על ידי יצירת דור מנהיגות אקטיבי וערכי השואב מארון הספרים היהודי. זאת באמצעות המכינה הקדם- צבאית וקהילות הבוגרים שלה. והשני, לצמצום פערים על-ידי מגוון פרויקטים בשכונת גילה המקיפים כ-750 ילדים ובני נוער, והובלת מערכת חינוך פורמלית בשכונה המשלבת בין מגזרים ואוכלוסיות שונות על הרצף הדתי –חלוני, הכוללת ארבעה גני ילדים משלבים ובית ספר משלב צומח.
פרוייקט הדגל 'מכינת בית ישראל': המכינה הוקמה על ידי הושע וחבריו ב1997 כמכינה הקד"צ המשולבת הראשונה בארץ, בראשה עומד הושע עד היום. המכינה הוקמה לאחר רצח רבין, כפועל יוצא מהצורך והרצון להתמודד עם הקיטוב והניכור, עם התרחבות הפערים החברתיים, ועל מנת לעודד את ערכי התרומה והשליחות. למכינה מגיעים צעירים וצעירות מכל רחבי הארץ וגווני החברה- מקרית ארבע ועד השומר הצעיר. המכינה מושתתת על הרעיון ש'גדול תלמוד שמביא לידי מעשה': לימודי יהדות וחברה בשילוב עשיה קהילתית בשכונה. המכינה מטפחת את הדור הבא תוך עידוד מנהיגות המחויבת ליצירת שפה משותפת, לעשייה חברתית וקבלת האחר. היא מזמינה את המשתתפים לתהליך של צמיחה אישית תוך עשייה חינוכית, לימוד מעמיק ומגוון, הכרות עם גווני החברה הישראלית והכנה לשירות צבאי משמעותי.
לאחר כ- 4 שנים מהקמת המכינה הוקמו בעקבותיה עוד 3 מכינות משלבות מסוגה. ממכינת בית ישראל יצאו עד כה 780 בוגרים, שלוש קהילות משותפות לדתיים וחילונים, ו80 חתונות בין בוגרי המכינה. המכינה היא ההזדמנות להצמיח דור שיש לו שפה משותפת, אהבה, סולידריות ומחויבות לתיקון עולם.

במקביל לעשיה החינוכית והקהילתית בבית ישראל פועל הושע במסגרת הצבא, בו הוא רואה את מוקד המפגש בין כלל המגזרים הציוניים בישראל, ואת הפוטנציאל הגדול ליצירת חיבורים באמצעותו. את דרכו בעשיה הצבאית התחיל הושע ביצירת המסלול לפיקוד בגולני. בפרויקט זה גובשה קבוצה של בני קיבוצים, ערים ועיירות פיתוח, דתיים מסורתיים וחילוניים שהתגייסו יחד לגדוד 13 בגולני, השתלבו בו, יצרו בו אוירה ערכית ותרבותית ויצאו לפיקוד ולקצונה. במשך השנים הקים הושע עוד כ30 גרעינים מסוג זה, שהתגייסו לפלוגות בגולני. ממסלול בית ישראל בגולני יצאו עד כה לפיקוד מעל 280 קצינים, 50 מפקדי פלוגה ו-27 מג"דים. הושע המשיך כמג"ד וכמח"ט במילואים עד שב-2012 מונה לקצין מילואים ראשי, בדרגת תת-אלוף, תפקיד אותו הוא ממלא כיום במסגרת מילואים. לתפיסתו, המילואים מכָנסים את כלל ישראל ומהווים את הליבה של רוח ההתנדבות, יוצרים שיח של חיבורים ולכידות. בתפקיד זה הושע פועל להטמעת מסרים אלו של חיבור ואחדות.

 

מכינת בית ישראל
טלפון: 02-6760580
דוא"ל: mbeitisrael@reut.org.il
אתר: reut.org.il

תגובות





רוברט ואיימי בוק
דוד וסרינה קושיצקי
אירה ואינגבורג רנרט
ג'יי וג'יני שוטנשטיין
רונן הררי
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
יצירת קשר
© 2024 פרס ירושלים לאחדות ישראל
.
Website by ELILEV.ME | Design by WINSITE