בלוג

מועצת המכינות הקדם צבאיות הציוניות- ישראליות

03/2017

מטרות הארגון:

מועצת המכינות הקדם צבאיות מאגדת את כל 52 המכינות הקדם צבאיות המאושרות על ידי משרדי הביטחון והחינוך. ישנן 29 מכינות כלליות, המיועדות לציבור החילוני והמסורתי ו-23 מכינות תורניות, המיועדות לצעירים דתיים. עולם המכינות הוא בעל שונות רבה ומכיל את כלל קצוות החברה הישראלית: חילוניים ודתיים, ימין ושמאל, בני כל העדות, נוער בסיכון, גברים ונשים. כ-3,600 תלמידים החלו ללמוד בספטמבר 2016 במכינות, ואלו יצטרפו עם סיום לימודיהם ל-27,000 בוגרי המכינות.

המכינות הקדם צבאיות הוקמו מתוך הצורך לחנך צעירים להיות חוד החנית של המנהיגות הכלל ישראלית המאוחדת, באמצעות הנחלת חינוך יהודי, ציוני ודמוקרטי, אהבת העם והארץ והעמקת הקשר לעם היהודי והמורשת היהודית. המכינות, אשר מיועדות לבוגרי תיכון, מחנכות לשירות משמעותי בצה"ל ולקיחת אחריות והנהגה, במכלול האתגרים הביטחוניים והאזרחיים העומדים בפני החברה הישראלית.

מועצת המכינות, ארגון הגג שהוקם ביוזמת המכינות, מאפשר לקדם נושאי רוחב בקרב כלל המכינות ומול הממשלה, צה"ל, החברה הישראלית והעולם היהודי. אחד מתחומי הליבה בהן עוסקת המועצה הינו יצירת פעילויות עבור בוגרי המכינות, תהליך המיועד להביא לכך שמירב בוגרות ובוגרי מכינות יבחרו בחיים של שליחות והגשמת חזון חברתי, על ידי השתלבותם בזירות בעלות השפעה בחברה כגון בשירות הציבורי, המוניציפאלי, במערכת החינוך ובמגזר השלישי.
כמו כן, מועצת המכינות עוסקת ביצירת חזון משותף ופעילויות משותפות לכלל המכינות, הכוללים בירור עומק וקיום שיח מתמיד, זאת למרות השונות הרבה במנעד המכינות, חניכיהן, אנשי הצוות וראשיהן, הן ברקע האישי והן בהשקפת העולם.
פעילות הדגל של מועצת המכינות, שמבטאת את המאמץ לקידום האחדות בין המכינות היא הובלת מספר בתי מדרש עבור קהלי יעד שונים של מועצת המכינות, בארבעה מעגלים:
• בית מדרש דו -שבועי בו משתתפים 22 ראשי מכינות ממגוון המכינות, דתיים וחילוניים כאחד.
• בית מדרש דו שבועי שבו נוטלים חלק 25 מנהלים מקצועיים ממגוון המכינות, דתיים וחילוניים כאחד.
• 3 בתי מדרש שבועיים לבוגרי מכינות כלליות ו-3 בתי מדרש שבועיים למכינות תורניות שבהם משתתפים מדי שבוע כ-200 בוגרים בממוצע.
• בית מדרש ללימודי יהדות, ציונות ועמיות יהודית לחניכים בכל אחת מ-52 המכינות ברחבי הארץ בהיקף של 8 שעות שבועיות.

מטרות מועצת המכינות הקד"צ:
• הרחבת המכנים המשותפים, הערכיים והמעשיים בין המכינות, תוך שמירה על עצמאותן החינוכית.
• עידוד שיתוף פעולה ערכי, עיוני ומעשי, בין ראשי, צוותי, חניכי ובוגרי המקד"צ הכלליות והדתיות, תוך הבלטת המכנה המשותף הרחב והעמוק, והתמודדות עם המבדיל והשונה.
• הגדלת מעגל המכינות ומספר החניכים במכינות הקד"צ מדי שנה.

הישגים:
• מפעל המכינות זכה להוקרה מנשיא מדינת ישראל: "תופעה נפלאה זו היא נכס חשוב של הציונות המודרנית" (26 למאי, 2015).
• כל שנה נפתחות בממוצע שתי מכינות חדשות לאור הביקוש ההולך וגובר משנה לשנה.
• כחלק מהמאמצים של מועצת המכינות להנגיש את המכינות לכל קבוצות האוכלוסיה, ביצעה מהלכים שכתוצאה מהם בשנה הנוכחית ישתתפו במכינות 330 צעירים יוצאי אתיופיה בהשוואה ל-210 בשנה הקודמת, במגוון מכינות; ו-20 צעירים עם מוגבלויות בהשוואה ל-2 בשנה שעברה.
• 97% מבוגרי המכינות משרתים שירות צבאי מלא וה-3% הנותרים מתנדבים לשירות לאומי.
• בוגרי מכינות הקימו ארגונים חברתיים, כגון: השומר החדש, מעגלי צדק, אור משימות; ביססו קהילות משימתיות של צעירים בירושלים, חיפה, יקנעם עלית; וכן בנו יישובים כמו נווה אילן, רתמים וסנסנה.

את האמור לעיל עושה מועצת המכינות באמצעות קשר קבוע ופעילויות שוטפות עם המכינות. כל שבוע מפרסמת המועצה ניוזלטר שבועי ל-250 אנשי צוות במכינות ובו דיווחים על הנעשה בעולם המכינות; ימי עיון וכנסים לצוותים החינוכיים נערכים על בסיס חודשי; לאורך השנה נערכים 1-2 כנסים ארציים עבור כלל חניכי 52 המכינות; פעילויות לבוגרי המכינות נערכות על בסיס חודשי וכוללות לימוד בבתי מדרש, תכניות עבודה מועדפת לחיילים משוחררים ועוד.

04-9838753 טלפון

Tali@mechinot.org.il אימייל

http://Mechinot.org.il אתר

 

תגובות





רוברט ואיימי בוק
דוד וסרינה קושיצקי
אירה ואינגבורג רנרט
ג'יי וג'יני שוטנשטיין
רונן הררי
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
יצירת קשר
© 2024 פרס ירושלים לאחדות ישראל
.
Website by ELILEV.ME | Design by WINSITE