בלוג

מחניים – רשת חינוך יהודי-ישראלי לדוברי רוסית

03/2017

יעדי הארגון:

ארגון מחניים הוקם ע"י קבוצת מסורבי עליה מברית המועצות שעסקו בהוראת יהדות וציונות במחתרת. לאחר עלייתם ארצה בשנים 1987 עם נפילתו של המשטר הקומוניסטי הקימו מרכז ארצי בירושלים שעוסק בחינוך יהודי-ישראלי לעולים דוברי רוסית בכל הארץ. הניסיון והידע הרב שצברו במהלך הפעילות הארוכה בגלות, נדרש גם במדינת ישראל, בעבודה עם עולים מבריה"מ. בשלב זה הציב הארגון שתי מטרות: האחת – עבודה עם עולים חדשים מרוסיה והשנייה – פעילות חינוכית בקרב יהודים הנמצאים בחו"ל. מתוך מטרה כפולה זו נגזר השם "מחניים" שמשמעו: שני מחנות.

להלן חלק מהפעילויות של "מחניים":
פעילות חינוכית לדוברי רוסית ברחבי הארץ – הרצאות, סמינרים ובתי מדרש למגוון קהלי ייעד: סטודנטים באוניברסיטאות ומכללות, הרצאות לניצולי שואה, פעילויות למשתתפי תכניות מסע ותוכניות נוספות, הכנה לבר/בת מצווה וקיום טקסי בר/בת מצווה, סיורים לימודיים, קורסי למידה מרחוק.,חוגים חינוכיים חווייתים לילדים בני גילאים שונים.
פרויקט קהילות מחניים – במסגרתו פועלים מרכזים קהילתיים עבור ישראלים דוברי רוסית. בפרויקט פועלות חמש קהילות – במעלה אדומים, באשדוד, באריאל, בכרמיאל ובת ים. מרכזים אלו מהווים מסגרת חברתית תומכת עבור העולים, המסייעת להם בגיבוש הזהות ישראלית-יהודית, ומחזקת את תחושת השייכות למדינה ולעם ישראל.
הפעילויות פונות לגילאים שונים, מילדים עד פנסיונרים, כל קהילה מציעה מגוון פעילויות כגון: סיורים חינוכיים, סדנאות, תיאטרון, בית מדרש, שיעור דף יומי, שיעורי תנ"ך לילדים, מפגשים עם סופרים עיתונאים ורבנים, ערבי מוזיקה, לימוד מקורות ישראל, קורס הכנה לצה"ל, מועדון גיל הזהב, מועדון נשים, חוגים וכדו'.
סמינרים בסופי שבוע – מחניים מארגנת מדי שנה סמינרים בסופי שבוע, הכוללים סיור לימודי ביום שישי ושבתון. מטרת הסמינרים להביא את הקהל הרחב להעמיק את היכרותם עם העולם היהודי דרך חוויה, במסגרת חמה ופתוחה.
כיתות הכנה גיור – ב-1990, עם הגעת הגל הגדול של העלייה מבריה"מ, מחניים הקימה את כיתות הגיור הראשונות בעולם בשפה הרוסית. הלימודים מיועדים לאנשים שמביעים רצון להצטרף לעם היהודי. הקורס מועבר ע"י מורים מנוסים, שחלק מהם בא מרקע דומה לזה של התלמידים. משך הקורס – שנת לימודים אחת. בנוסף ללימודים עצמם, מלווים מורי "מחניים" את תלמידיהם באופן אישי לאורך כל התהליך ומסייעים בידם להתמודד עם הקשיים שעומדים בדרכם. ההצלחה של למעלה מ-90% ממסיימי הקורס לעבור את הליך הגיור בבית הדין נעוצה בכך שמעבר לרמה הגבוהה של התלמידים בקורס, לאורך כל תהליך הלימודים המתגיירים מקבלים ליווי בקהילות של מחניים ולוקחים חלק פעיל בחיים היהודיים בקהילה ומשתתפים בתפילות בשבתות ובחגים ובאירועים קהילתיים. כמו כן משפחות בקהילה מלוות כל מתגייר ואת בני משפחתו, החל מתהליך ההכנה, מעמד הגיור בבית הדין, והמשך קליטה בקהילה ובמוסדות החינוך לילדים.
השתלמויות מחנכים – "מחניים" בנתה תוכנית ייחודית להכשרת מחנכים בארץ ובחו"ל, המבוססת על גישה סובלנית, פתוחה לדעות מגוונות ומחוברת לעולמם התרבותי של החניכים. חלק מהקורסים מוכרים לגמול השתלמות ע"י משרד החינוך.
הוצאת ספרים – מחניים מוציא לאור ספרים מקוריים ומתורגמים מעברית ומאנגלית בנושאים הקשורים למעגל השנה היהודי, מעגל החיים, לימוד תנ"ך, סידורים מחזורים ותפילות לכל ימות השנה עם תרגום לרוסית ותעתיק, מלווה בהסברים מפורטים וגראפיקה שמסייעת להתמצא בעולם התפילה. ספרים נוספים בהוצאת מחניים עושקים בתחומים כמו פילוסופיה, היסטוריה, מחשבת ישראל ציונות ותנ"ך.
אתר האינטרנט – אתר האינטרנט של "מחניים" הוא הוותיק והמוכר ביותר בתחום החינוך היהודי ברוסית. מעבר לשלל השיעורים, מאמרים וחומרים נוספים המופיעים באתר (כולל אודיו ווידיאו), נמצאים בו מספר קורסים אקדמיים אינטראקטיביים.

טלפון- 02-6256006

אימייל- machanaim@gmail.com

אתר-http://www.machanaim.org/

תגובות





רוברט ואיימי בוק
דוד וסרינה קושיצקי
אירה ואינגבורג רנרט
ג'יי וג'יני שוטנשטיין
רונן הררי
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
יצירת קשר
© 2024 פרס ירושלים לאחדות ישראל
.
Website by ELILEV.ME | Design by WINSITE