בלוג

מרכז הינם (מכוונים מעלה ע"ר)

03/2017

מטרות הארגון:

מרכז הינם הוא ארגון הפועל לקידום חברה סובלנית באמצעות עידוד היכרות משמעותית בין שונים. המרכז, שהוקם לפני קרוב לשנתיים בסיוע קרנות ופדרציות יהודיות (סן פרנסיסקו, לאוטמן, פוזן ואחרות) הציב לו למטרה לשנות את דפוסי החשיבה בחברה הישראלית, שעל פיהם פועלים אנשים לרוב עם קבוצת הדומים להם, ולהראות שאפשר גם אחרת: לפעול במסגרות מגוונות של בעלי זהויות שונות. הארגון אינו מגזרי ואינו פוליטי והוא חסר אג'נדה גלויה או נסתרת מלבד קידום סובלנות. ובכך הוא מנגיש עצמו לכלל האוכלוסיה ומפגיש את בין כלל השבטים והמגזרים בחברה הישראלית: דתיים, חילונים, חרדים, ערבים, מתנחלים, יוצאי אתיופיה, דוברי רוסית ועוד.
המרכז הוקם כחלק מהנסיון להתמודד עם הקיטוב בחברתי שמאפין את החברה הישראלית בשנים האחרונות, והוא מציע דרך חדשה בקידום סובלנות: מול הפרקטיקה המקובלת של הפגשת שונים לשיח קצר ואקראי, הציג מרכז הינם גישה חדשנית ובעלת השלכות מרחיקות לכת בתחום בניית חברה משותפת וסובלנית: על פי גישה זו, רק היכרות משמעותית בין שונים, בתחנות שונות ומגוונות של החיים, יכולה לתרום להפלת מחיצות של בורות, פחד ואיבה ולקדם חברה סובלנית ומשותפת.
נאמן לתפיסה זו הצליח המרכז בתוך פרק זמן קצר יחסית להפעיל מיזמים העונים על המודל שפיתח. כדי שהשפעתו תהיה רחבה, לא "המציא" מסגרות פעילות חדשות אלא התבונן על הקיימות – עולם המכינות הקדם צבאיות, הטיול שלאחר הצבא, השירות הלאומי, האקדמיה, סיורי קבוצות עובדים – והציע בכל תחום מסגרת עשייה אחרת, מגוונת יותר, הפותחת למשתתפים צוהר למפגש משמעותי וחוויתי עם אנשים שונים מהם.
כך פיתח והפעיל המרכז את מסלולי אחי ישראלי, שבמסגרתם קבוצת צעירים בעלי זהויות שונות בשנות העשרים לחייהם (יהודים, ערבים, דתיים, חילונים, יוצאי אתיופיה ועוד) חיה בקומונה במשך ארבעה חודשים – בכל חודש בקהילה אחרת בארץ (קהילה חרדית, התנחלות, כפר ערבי ושכונה של יוצאי אתיופה). לצעירים יותר – הקים המרכז מכינה מעורבת, שבה לראשונה חניכים מכלל הזהויות בחברה ובכלל זה ערבים וחרדים, נודדים בין קהילות בארץ על פי מודל פרויקט אחי ישראלי. בכך הקים המרכז את המכינה המעורבת (במלא מובן המילה) והנודדת הראשונה בארץ.
למתנדבות השירות הלאומי – הציע המרכז את גרעין "מתחברות" בלוד, המורכב מבנות שירות ערביות, דתיות, חילוניות, מתנחלות ויוצאות אתיופיה. זהו גרעין השירות הלאומי המעורב הראשון בארץ, והוא פועל לבניית גשרים בין הקהילות השונות בעיר. לתלמידי תיכון יזם מרכז הינם פרויקט המפגיש תיכונים מזהויות שונות במסגרת פרויקט תהליכי רב שנתי של חיבורים והיכרות. וכך גם לקבוצות עובדים, לצעירים מחו"ל, לתלמידי תואר שני במכללות ולקהלים נוספים. בתחום מסלולי הבכירים החליטה לאחרונה ההנהלה הבכירה של פרקליטות המדינה, ובתוכה פרקליט המדינה עצמו, לצאת למסע מקוצר בן שבוע של "אחי ישראלי" שמפעיל מרכז הינם לבכירים, החלטה המלמדת על החשיבות שרואים רבים, במשרדי הממשלה ובכלל החברה, במיזמי המרכז.
ואכן פועלות המסגרות המגוונות שהקים המרכז את פעולתן, והן מתחילות "לשכפל" את עצמן; מקימי מכינות חדשות לומדים את המודל היחודי של המכינה המעורבת / נודדת ומבקשים הכוונה ממרכז הינם כיצד להקים מכינה דומה. גופי שירות לאומי פונים למרכז כדי שיובל גם אצלם את מודל גרעין השירות הלאומי המעורב.

טלפון- 0505955096

אימייל- yaronkanner@gmail.com

אתר- http://www.hinam.org/

 

תגובות





רוברט ואיימי בוק
דוד וסרינה קושיצקי
אירה ואינגבורג רנרט
ג'יי וג'יני שוטנשטיין
רונן הררי
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
יצירת קשר
© 2024 פרס ירושלים לאחדות ישראל
.
Website by ELILEV.ME | Design by WINSITE