בלוג

קרן גרינספון ישראל

03/2017

יעדי הארגון :

 

פעילות קרן גרינספון וספריית פיג'מה היא חלק מעשייה פורצת דרך בקהילות יהודיות ברחבי העולם המחברת ילדים ומשפחותיהם למורשתם. קרן גרינספון שמה לה למטרה לעודד קריאה ושיח בערכים ובמורשת באמצעות ספרי ילדי איכותיים. התכנית פועלת בכל גווני החברה הישראלית: חילוניים, מסורתיים ודתיים, ותיקים ועולים, משפחות אמידות ואוכלוסיות מוחלשות במרכז ובפריפריה. הקרן מחפשת להדגיש את המאחד וליצור מכנה משותף תרבותי רחב בחברה הישראלית כבר מהגיל הרך, ומאמינה בכוחם של ספרים לאחד בין חלקי העם ולחזק את השייכות של ילדים והורים למורשתם.
במרכז פעילותה עומדת תכנית ספריית פיג'מה, התכנית הגדולה בישראל להנחלת אהבת הספר ועידוד שיח על ערכים ומורשת בקרב ילדים. התכנית נוסדה בשנת תש"ע (2009) ופועלת בשיתוף משרד החינוך ב-8,000 גני ילדים בכל רחבי הארץ. ספריית פיג'מה מעניקה ספרים לילדים בגילאי 3-8 ב- 8,000 גנים וב-3,150 כיתות א' ו- ב' ב-600 בתי"ס ברחבי הארץ: ממלכתיים, ממ"ד והחינוך המיוחד. כל ילד וילדה המשתתפים בתכנית מקבלים 8 ספרים לאורך השנה, שי לביתם.
במסגרת התכנית משתתפים השנה 250,000 ילדי גן ו-80,000 תלמידי כיתות א'-ב'. כל ספר מלווה בהצעות לשיחה ולפעילות בחיק המשפחה, ובמדריך למחנכת בגן ובכיתה. בתום כיתה ב', הילדים זוכים ל"מדף ספרים ישראלי-יהודי לגיל הרך" המכיל 32 כותרים שונים, שי לספרייה הביתית. התכנית מטפחת אהבת הספר ומעודדת שיח בין-דורי פתוח ומגוון סביב מורשת וערכים והמפגש עם הספרים מזמן פעילות משפחתית וקהילתית מגבשת ומהנה.
התכנית מבוססת על תכנית PJ Library מייסודה של קרן הרולד גרינספון, הפועלת בקהילות יהודיות ומעניקה ספרים עם תוכן יהודי למשפחות בצפון אמריקה, מקסיקו ודרום אמריקה, אוסטרליה, אנגליה ורוסיה.
השנה הורחבה ספריית פיג'מה לכיתות א'-ב' במטרה לעודד קריאה משותפת של הורים וילדים וללוות את הילדים בצעדיהם הראשונים כקוראים עצמאיים באמצעות ספרים איכותיים. ב-600 בתי ספר יקבלו הילדים במהלך השנה 4 ספרים והחל משנת הלימודים הבאה תורחב התכנית לכל בתי הספר.
הקרן ייסדה את ספריית פיג'מה לקטנטנים ותכנית זו פועלת בקרב 20,000 פעוטות במעונות יום ברחבי הארץ, המנוהלים ע"י 22 ארגונים. במסגרת התכנית מקבלים הפעוטות ובני משפחותיהם 8 ספרים בשנה.
קרן גרינספון ישראל ייסדה יחד עם משרד החינוך וקרן פרייס את מכתבת אל פאנוס, תכנית המעניקה 8 ספרים בשפה הערבית בשנה, לכל ילדי גנים הממלכתיים בחברה הערבית בישראל. המפגש עם הספרים מעניק הזדמנות לפעילות מגבשת ומהנה בגן ובבית, ולשיח משפחתי רחב ומגוון בנושאי ערכים, מנהגים חברתיים ותרבותיים וחוויות הקרובות לעולמם של הילדים. הספרים יוצרים הזדמנות לגננות ולהורים להעשרת השפה, לטיפוח כישורי החשיבה, השיח וההבעה של הילדים.
במסגרת תכניות ספריית פיג'מה ומכתבת אל-פאנוס, מדי חודש במהלך שנת הלימודים מגיע למסגרת החינוכית שליח עם חבילה ובה עותק אישי של "ספר החודש" לכל ילד, ושני עותקים נוספים עבור ספריית המסגרת החינוכית. הצוות החינוכי המשתתף בתכנית מקבל אגרת מידע חודשית, עם רעיונות לפעילות סביב "ספר החודש", והמחנכת קוראת את הסיפור באוזני הילדים ועורכת פעילויות מיוחדות הקשורות לסיפור, למושגים ולערכים העולים ממנו. לאחר מכן לוקח כל ילד הביתה את העותק האישי שלו לקריאה עם בני משפחתו. הספר נשאר בבית ומצטרף למדף הספרים הביתי. בספרים משולבות הצעות להורים, אשר מהוות כר פורה לפעילויות ולדיון בתכני הספר בקרב המשפחה. גננות רבות מדווחות כי אצל חלק מהילדים ספרי ספריית פיג'מה מהווים את כל או רוב ספרי הילדים בבית והודות לתכניות מועשרת ספריית המשפחה בספרי ילדים איכותיים.

 

טלפון: 03-5758161

דוא"ל: pjisrael@hgf.org.il

אתר אינטרנט:http://www.pjisrael.org

תגובות





רוברט ואיימי בוק
דוד וסרינה קושיצקי
אירה ואינגבורג רנרט
ג'יי וג'יני שוטנשטיין
רונן הררי
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
יצירת קשר
© 2024 פרס ירושלים לאחדות ישראל
.
Website by ELILEV.ME | Design by WINSITE