בלוג

רשות השירות לאומי אזרחי

03/2017

מטרות הארגון:

רשות השירות הלאומי-אזרחי היא הגוף הממשלתי המרכז תחתיו את כלל הטיפול בנושא השירות הלאומי-אזרחי במדינת ישראל. כ-17,500 מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי הפועלים כיום בשירות מהווים פסיפס של החברה הישראלית ומגיעים מכלל המגזרים והקבוצות בחברה: יהודים ובני מיעוטים, דתיים, חילוניים וחרדים, בנות ובנים, צעירים מרקע של סיכון ומצוקה וצעירים עם צרכים מיוחדים. במסגרת השירות הלאומי-אזרחי מתנדבים צעירים וצעירות שקיבלו פטור מצה"ל מטעמים שונים, או צעירים וצעירות שלא נקראו לשירות צבאי כלל (בני המיעוטים). השירות הלאומי-אזרחי כולל גם תלמידי ישיבות שקיבלו דחיית שירות במעמד 'תורתם-אומנותם', שבחרו לצאת להתנדב בקהילה.
השירות הלאומי-אזרחי, אותו מייצגת הרשות, מהווה כוח חברתי רב-עצמה בחברה הישראלית, אשר נושא בתפקידים חשובים בחוד החנית של העשייה החברתית בישראל. מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי משרתים בכל המקומות בהם החברה הישראלית נזקקת להם כל כך: מסייעים לנוער בסיכון, לאוכלוסיות מוחלשות בשכונות מצוקה ובפריפריה, מסייעים לעולים חדשים, מסייעים לקשישים, מסייעים לתלמידים מתקשים, מסייעים לחולים, מחנכים לשמירה על זהירות בדרכים ולשמירה על איכות הסביבה, תורמים לביטחון המדינה בגופי הביטחון השונים, מסייעים להצלת נפשות במצבי חירום ומצוקה ולכל אתגר אחר אליו קוראת להם החברה הישראלית.
הרשות פועלת למען שיפור וקידום מעמדם של המתנדבים, זאת מתוך אמונה כי השירות האזרחי-לאומי הוא "הצבא החברתי של המדינה" אשר לו תפקיד מכריע בתרומה לחברה ולקהילה בישראל. השירות הלאומי-אזרחי, אשר מופעל באמצעות 8 גופים מוכרים (עמותות) וכ-8,000 מקומות שירות, מתוכלל ע"י הרשות, אשר מייצגת אותו מול שאר רשויות המדינה ומובילה אותו לפתיחתו לכלל המגזרים בחברה הישראלית.
הרשות, עם הקמתה ב-2008, פתחה את השירות הלאומי-אזרחי למגזר החרדי ולמגזר המיעוטים והביאה להגדלה משמעותית של עשרות אחוזים מדי שנה במספר המתנדבים באוכלוסיות אלו. הרשות גייסה מאות תקנים חדשים המוקצים לנוער בסיכון וכן הביאה לעלייה משמעותית ביותר (מ-84 ל-1,500) במספר התקנים המוקצים למתנדבים עם צרכים מיוחדים, אשר השירות משמעותי ביותר עבורם. כמו כן, קבעה קריטריונים למעטפת הממשלתית והציבורית הנדרשת לשילוב נוער בסיכון ובעלי צרכים מיוחדים.
כמו כן, פועלת הרשות להכשיר את המשרתים מאוכלוסיות אלו על מנת שישתלבו במעגל התעסוקה לאחר שירותם ובכך להוציא את הנזקקים מהם ממעגל העוני. הרשות מובילה מהפכה בחיזוק מעמדו של השירות הלאומי-אזרחי בישראל ככלל ובחיזוק מעמדם של המתנדבים בפרט.
במסגרת זו, הכניסה מערכת בקרה ופיקוח יסודי על מסגרות השירות הלאומי-אזרחי ועל משרתיו, תוך תיאום עם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, הגופים המוכרים והגופים המפעילים. כל זאת, מתוך הידברות מתמדת עם מנהיגי הציבור בכל מגזר (רבנים ואדמו"רים בקהילה החרדית, מובילי דעת קהל, שייח'ים וראשי רשויות במגזר הערבי והדרוזי ועוד).
הרשות הובילה מהפכה בתנאי השירות של המתנדבים והשוואתם לתנאי החיילים, כולל הטבות חדשות הניתנות להם לראשונה (לאחר 40 שנות שירות לאומי) בתקופת השירות, כגון: ביטוח חיים, טיפולי שיניים חינם, נסיעות חינם בתחבורה הציבורית, מחיקת רישום פלילי למתנדבים בעלי רישום פלילי שישלימו בהצלחה את שירותם בשירות הלאומי- על מנת שישתלבו במעגל הלימודים והתעסוקה, הקמת קורס גיור בשירות הלאומי, הקמת רשת אולפנים ללימוד השפה עברית למתנדבים ממגזר המיעוטים, לצורך שילובם בתעסוקה, הקמת ערוץ סיוע מיוחד למתנדבים שנקלעו לחובות בשיתוף ההוצאה לפועל, צירוף המתנדבים למאגר מח עצם, בדיקות ראיה ורכישת משקפיים חדשים במחיר סמלי, הסדרת זכויות למתנדבים בודדים ועולים ועוד.
בנוסף, מפעילה הרשות תכניות להפעלת המתנדבים בחירום, אשר הופעלה וסייעה משמעותית לאוכלוסייה בעורף בעת מבצעים צבאיים וכן בזמני רעידות אדמה ושריפות.

 

טלפון- 02-5411500

אימייל- yardenm@ncs.gov.il

אתר- http://ncs.gov.il/ncs/Pages/default.aspx

תגובות





רוברט ואיימי בוק
דוד וסרינה קושיצקי
אירה ואינגבורג רנרט
ג'יי וג'יני שוטנשטיין
רונן הררי
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
יצירת קשר
© 2024 פרס ירושלים לאחדות ישראל
.
Website by ELILEV.ME | Design by WINSITE